جوش

جوش پوستی کودکان

پس از تولد، بیشتر نوزادان ممکن است لکه های قرمز روی صورت و بدن خود داشته باشند. این لکه ها برای والدین نگران کننده است. اما در واقع این لکه ها روی پوست صورت و بدن کودکان نشان دهنده وجود بیماری خاصی نیست و به طور طبیعی روی پوست ایجاد می شود. بسیاری از این لکه ها به مرور زمان و بدون نیاز به درمان خود به خود از بین می روند. با توجه به اینکه جوش صورت و بدن کودکان علل و روش های درمانی متفاوتی دارد.

دلیل وجود جوش های ریز روی بدن و صورت کودک؟

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی که در بسیاری از نوزادان دیده می شود، برجستگی های کوچک روی بدن نوزاد است. در واقع آکنه یک بیماری پوستی شایع در کودکان تا 2 سال است که می تواند به طور موقت یا دائم در سطح پوست ظاهر شود. با این حال، در بسیاری از کودکان، با افزایش سن آکنه از بین می رود، جوش های کوچک در بالای پوست ظاهر می شود که می تواند قرمز یا سفید باشد. حدود 1 درصد از نوزادان ممکن است به این عارضه مبتلا باشند.

البته در بیشتر موارد نیازی به درمان خاصی نیست. و این جوش ها بدون نیاز به مراجعه به پزشک از بین می روند. نوعی آکنه وجود دارد که در ماه های اول پس از تولد کودک شیرخوار ظاهر می شود. این با آکنه دوران کودکی متفاوت است. یکی از تفاوت های این دو نوع آبسه که در سنین مختلف ظاهر می شود، طول عمر آبسه است. در نوزادان، این جوش ها معمولا به مرور زمان از بین می روند. اما در کودکان این جوش ها می توانند مدتی روی پوست باقی بمانند. احتمال ایجاد جوش های سر سیاه در نوزادان نیز وجود دارد.

مواردی که به پوست کودک آسیب می رساند

همانطور که گفته شد، آکنه یا جوش در نوزادان شایع است. ما می توانیم جوش را در نوزادان بین دو تا سه سالگی ببینیم. یکی از  منبع های تحریک پوست عوامل غذایی و محیطی است اما نمیتواند حتما همین باشد. عوامل داخلی بدن نوزاد یا کودک نیز باعث ایجاد آکنه و جوش می شود. در نوزادان، میلیا معمولا بدون درد است و دارای لکه های قرمز پراکنده است.

بدن نوزاد حساس است و به غذا، آب و هوا و شرایط مختلف محیطی واکنش نشان می دهد. ظهور آکنه در صورت نوزاد و جوش های کوچک در بدن نوزاد نیز به این عوامل بستگی دارد. بنابراین تا زمانی که تحقیقات کاملی در این زمینه صورت نگیرد، اطلاعات جامع و دقیقی در مورد بروز آکنه در صورت نوزاد وجود ندارد.

آکنه در صورت و بدن کودکان چه علائمی دارد؟

یکی از نشانه‌های ساده‌ای که به شما کمک می‌کند این جوش‌ها را روی صورت نوزاد بشناسید این است که این جوش‌ها معمولاً روی گونه‌های نوزاد قرمز رنگ هستند. تفاوت زیادی بین جوش بزرگسالان و جوش نوزاد نیست و این جوش به صورت جوش سفید و جوش سیاه شکل می گیرد. اگر چنین جوشی روی پوست صورت نوزاد ظاهر شد، باید بیشتر مراقب باشید. زیرا در این صورت برخی لوسیون ها یا لباس های زبر و حوله های ضخیم فشار بیشتری به نوک سینه های نوزاد وارد کرده و پوست را تحریک می کنند و بر شدت آن می افزایند.

همچنین باید در مورد نوع غذایی که به کودک خود می دهید بسیار مراقب باشید. این جوش ها فقط روی پوست صورت ظاهر نمی شوند، برخی از جوش های ریز نیز روی بدن نوزاد به خصوص روی شانه، گردن یا پشت ظاهر می شوند.

این جوش ها اغلب برای کودکان ناراحت کننده هستند. به همین دلیل احتمال بروز واکنش هایی مانند گریه شدید یا افزایش دمای بدن و بی قراری در نوزاد وجود دارد. اگر جوش نوزاد را با درمان های خانگی سریعتر درمان کنید، احتمال بدتر شدن جوش نوزاد کاهش می یابد. معمولا جوش هایی که روی بدن کودک ظاهر می شوند فقط چند روز باقی می مانند. در موارد شدیدتر پوست بسیار حساس است. نوزاد می تواند تا یک یا دو سال چنین جوش هایی روی بدن خود داشته باشد. در این صورت باید بیشتر از قبل مراقب بدن کودک باشید. همانطور که مشخص است حساسیت پوستی بسیار بالایی دارد.

درمان های خانگی برای جوش نوزاد در صورت و بدن

اگر نگران سلامت پوست فرزندتان هستید و می‌خواهید با روش‌هایی خانگی سریع‌تر جوش نوزاد را درمان کنید، بهتر است از درمان‌های خانگی رایج استفاده کنید.

لمس نکردن جوش

نه تنها نباید جوش های صورت را لمس کنید، بلکه باید از دست زدن دیگران به این ناحیه از صورت و بدن کودک جلوگیری کنید. ممکن است کودک نتواند درد و فشاری را که در اثر لمس یا فشار دادن جوش های صورت و بدن خود احساس می کند، بیان کند. بنابراین، همیشه باید مراقب باشید که دیگران به جوش های نوزاد دست نزنند یا فشار ندهند. همچنین از لمس صورت و بدن نوزاد با پارچه های خشن و زبر خودداری کنید. یکی از موثرترین راه‌ها برای درمان آکنه، دست نزدن به جوش‌های صورت است. از آنجایی که آکنه پوست بزرگسالان معمولاً با لمس و نیشگون گرفتن زیاد تحریک می شود، بدتر می شود و بیشتر روی صورت پخش می شود.

از کرم و پماد استفاده نکنید

درست است که کرم‌ها و لوسیون‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند برای رهایی از مشکلات ناشی از خشکی پوست یا پوست نوزاد که روی صورت و بدن ایجاد می‌شود تجویز کنند، اما زمانی که آکنه ظاهر می‌شود، این کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌توانند باعث تحریک بیشتر شوند. آکنه بیشتر روی صورت است به همین دلیل تا حد امکان از استفاده از کرم ها و لوسیون ها خودداری کنید

کرم ها حاوی مواد شیمیایی هستند. مواد شیمیایی مستقیماً به منافذ پوست نوزاد نفوذ کرده و آنها را تحریک می کند. از آنجایی که پوست کودک نسبت به بزرگسالان حساس تر و ظریف تر است، احتمال بروز آکنه بیشتر است. فقط در صورتی از کرم ها و لوسیون ها استفاده کنید که قبلا کودک را نزد پزشک برده اید و پزشک به صلاحدید خود کرم ها و لوسیون هایی را برای از بین بردن آکنه روی صورت تجویز کرده است.

از مواد شوینده قوی استفاده نکنید

اگرچه جوش روی صورت و بدن نوزاد به دلایل بسیار دیگری ایجاد می شود، اما محصولات خشن می توانند باعث تشدید و آسیب جدی به پوست کودک شوند. معمولاً شوینده‌هایی که دارای عطر و بوی قوی‌تری هستند، به احتمال زیاد حساسیت بیشتری برای نوزاد ایجاد می‌کنند. زیرا مواد معطر و آروماتیک،  آلرژی‌زا هستند و این مربوط به دورۀ سنی خاصی نمی‌شود.

زیرا ظهور آکنه در صورت و بدن کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد اما شوینده های قوی آن را بدتر کرده و به پوست کودک آسیب می رساند. اغلب عطرها با بوی تند به کودکان حساس هستند. از آنجایی که عطرها باعث ایجاد آلرژی می شوند، مربوط به سن نیستند.

صورت را بشویید

هیچ گونه آلودگی روی پوست صورت نوزاد باقی نگذارید. به خصوص زمانی که نوزاد جوش روی صورت دارد، این آلودگی به منافذ ریز پوست نوزاد نفوذ کرده و باعث افزایش تعداد جوش ها می شود. بهترین راه حل این است که هر روز صورت کودک خود را با آب ولرم بشویید. از مواد شوینده و صابون های قوی برای شستشو استفاده نکنید. صورت کودک را با آب ولرم و مواد شوینده ملایم به خوبی بشویید و با توجه به اینکه این جوش ها و آکنه ها می توانند روی بدن کودک شما نیز ظاهر شوند، هر چند روز یک بار بدن کودک را در حمام بشویید تا از شر آن خلاص شوید.

درمان های پزشکی برای آکنه صورت و بدن چیست؟

اگر جوش روی صورت و بدن کودک قوی نباشد، برای درمان آن نیازی به مشورت با پزشک نیست. زمانی که آکنه صورت به جوش های سرسیاه و چرک تبدیل می شود و به بسیاری از نقاط صورت و بدن کودک سرایت می کند جای نگرانی دارد و حتما باید با پزشک مشورت کنید. معمولا جوش ها با گذشت زمان از بین می روند و پزشک با تجویز چند دارو و کرم های مخصوص برای از بین بردن جوش های صورت نوزاد مشکل را حل می کند. اما استفاده از کرم ها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک تنها راه حل برای از بین بردن آکنه صورت نوزاد نیست و برای از بین بردن آکنه باید از درمان های خانگی نیز استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *