جوش سرسیاه

جوش های سر سیاه

جوش های سرسیاه جوش های زیر پوستی هستند. به گفته متخصصان پوست، کاملا قابل درمان است و در بسیاری از موارد پس از درمان اثری از آن باقی نمی ماند. آکنه یا جوش یکی از شایع ترین بیماری های دوران نوجوانی و جوانی است. این بیماری باعث بروز انواع بیماری های پوستی می شود.

در درمان دارویی توجه به نوع ضایعات پوستی مهم است. به طور کلی جوش سر سیاه به دو دسته التهابی و غیر التهابی تقسیم می شود. اولین ضایعاتی که در جوش ایجاد می شود ضایعات غیر التهابی به نام کومدون هستند.

در جامعه، کومدون ها را اغلب کورک زیر جلدی می نامند کومدون ها یا جوش های سر سیاه (باز) یا سرسفید (بسته) هستند. زخم ها قرمز و گاهی پر از چرک هستند یک توصیه رایج در مورد جوش این است که “جوش را کنترل نکنید”. دستکاری جوش ها، به خصوص جوش های متورم، می تواند مشکلاتی مانند جوش های باقی مانده ایجاد کند، دستکاری نادرست ضایعات غیر التهابی (کومدون ها)، مانند کشیدن آنها باعث این عارضه خواهد شد.

علت جوش های سر سیاه

جوش های زیر پوستی به نام کومدون. معمولاً به دلیل انسداد غدد چربی پوست ایجاد می شود. زمانی که نتواند چربی از غدد خارج شود، چربی در این غدد مانند یک بادکنک جمع می شود. در نتیجه تجمع چربی در زیر پوست، جوش زیر پوستی ایجاد می شود.

البته یکی از دلایل اصلی پیدایش این جوش ها موضوعات ژنتیکی است. لوازم آرایشی علت اصلی جوش های سر سیاه هستند، اما موارد دیگر نیز به طور غیرمستقیم باعث انسداد غدد چربی می شوند. مانند مالیدن پماد به پوست که باعث ایجاد یا بدتر شدن جوش می شود. علاوه بر این، مثال دیگری در مورد افرادی است که عادت دارند روغن یا ژل مو را به موهای خود بمالند. هنگامی که موهای چرب با پوست پیشانی تماس پیدا می کند، می تواند منجر به ایجاد جوش زیر پوستی شود.

مردم همچنین تعدادی از جوش های التهابی عمیق را به عنوان جوش زیر پوستی در نظر می گیرند. در مورد کومدون ها باید گفت که این لکه ها درد ندارند. فقط ظاهرشان طوری است که انگار شن روی صورت طرف مقابل پاشیده شده است. برخی از این لکه ها روی پوست ممکن است به دلیل سوراخ کوچکی باشد که به بیرون باز می شود که به آن جوش سر سیاه نیز می گویند. اما برخی از آنها که دهانه آنها کاملا بسته است و ترشحات آنها خارج نمی شود، لکه های سفید یا لکه های بسته هستند.

برای مشاهده بهتر جوش های سرسفید، وقتی پوست را می کشیم، شاهد تجمع چربی به صورت ذرات ریز روی پوست هستیم. خوبی این جوش ها این است که بعد از زهکشی از بین می روند چون التهاب ندارند. بنابراین درمان آنها ضروری نیست. اما اگر تعداد آنها زیاد باشد، می تواند پوست را کمی ناهموار و ناخوشایند نشان دهد. هنگامی که فولیکول ها به سطح پوست در معرض قرار می گیرند، کومدون ها تشکیل می شوند. علت باز شدن کومدون ها، واکنش هسته غدد چربی با هوا است. و این به دلیل آلودگی غدد چربی نیست.

جلوگیری از جوش سر سیاه

برای جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه می توانید با تغذیه شروع کنید. به عنوان مثال، خوردن غذاهایی که مملو از آنتی اکسیدان های موجود در میوه های رنگارنگ مانند شاه توت هستند در این زمینه مفید است. در مورد لوازم آرایشی نیز باید گفت که برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش های سرسیاه باید محصولات غیر چرب، غیر کومدون زا و با کیفیت انتخاب شود. علاوه بر این، باید یک روال روزانه مراقبت از پوست را دنبال کنید و از محصولات فاقد چربی که حاوی مرطوب کننده هستند استفاده کنید.

موارد دیگر این است که پوست خود را دو بار در روز به خوبی تمیز کنید و آرایش خود را پاک کنید (مخصوصا قبل از خواب)، از صابون و پاک کننده ملایم استفاده کنید، آب فراوان بنوشید، غذای چرب نخورید، از کرم های چرب استفاده نکنید و دوش آب گرم. بخار و به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و هفته ای یک یا دو بار از کرم ضد آفتاب، ماساژ صورت و ماسک استفاده کنید.

درمان جوش سر سیاه

اولین قدم در درمان جوش سر سیاه استفاده از لایه بردار است. به طوری که این داروها ناحیه بسته غدد چربی را باز می کنند. پس اما اگر کرم پاک کننده برای درمان کافی نباشد، می توان جوش ها را به صورت مکانیکی یا فیزیکی تمیز کرد. البته این کار را باید با محصولی انجام داد که آسیب جزئی به پوست وارد می کند. بنابراین، تمیز کردن جوش های زیر پوستی با فشار دادن، نیشگون گرفتن یا له کردن خوب نیست. زیرا می تواند اثر آن برروی پوست باقی بماند و به پوست آسیب برساند. این کار توسط پزشک یا پرستاری انجام می شود که دستگاه مناسبی به نام کومدون اکستراکتور دارد. همچنین می توانید از درمان های طبیعی و مکمل ها برای از بین بردن جوش های سر سیاه استفاده کنید.

پاکسازی و لایه برداری پوست

می توان گفت پاکسازی پوست یکی از بهترین، ایمن ترین و کم هزینه ترین روش های درمان جوش سر سیاه است، زیرا در این روش چربی پوست کنترل شده و لایه های مرده پوست برداشته می شود و در نتیجه جوش های سرسیاه تمیز و منافذ باز می شوند. محل تجمع چربی ها و دلیل اصلی جذب آلودگی های محیطی، از بین می رود. هنگام مراجعه به کلینیک زیبایی، ممکن است ابتدا هر دو ماه یک بار و سپس سه بار هر چهار تا شش ماه به پاکسازی و لایه برداری پوست نیاز داشته باشید.

مدیریت چربی پوست

کنترل چربی روی پوست یکی از روش هایی است که به درمان جوش های سر سیاه کمک می کند. می توانید صورت خود را با آب لیمو به دلیل خاصیت اسیدی آن یا سرکه سیب بشویید تا آلودگی های سطحی پوست را تمیز و پاک کنید و چربی اضافی پوست را از بین ببرید. تکرار این روش باعث شفاف شدن پوست و از بین رفتن جوش های سر سیاه می شود. مراقب باشید این کار را زیاد تکرار نکنید و برای این کار باید دوره ای مانند هر دو روز یک بار در نظر بگیرید تا باعث از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست نشود.

مرطوب کردن پوست

علاوه بر کنترل چربی، مرطوب کردن پوست خود را نیز فراموش نکنید. این تصور که پوست چرب حاوی رطوبت کافی است و نیازی به مرطوب کننده ندارد، اشتباه است. زیرا پوست های چرب کم آب هستند و برای حفظ طراوت و کشسانی به رطوبت نیاز دارند. در نتیجه این نوع کرم که قادر به آبرسانی است، می تواند پوست را بدون افزودن روغن مرطوب کند. بنابراین، بهترین مرطوب کننده برای پوست های چرب باید بدون چربی، غیر کومدون زا و بر پایه آب باشد، به علاوه نباید باعث جوش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *