مراقبت از پوست

مزایا و معایب بوتاکس

تزریق مستقیم بوتاکس به ماهیچه ها فعالیت آن را کاهش می دهد و خطوط ناشی از کار بیش از حد را از بین می برد و چهره را جوان تر و شاداب تر می کند.

بوتاکس ترکیبی است که توسط باکتری ایجاد می شود و متشکل از سمی به نام بوتاکس است که در ناحیه خاصی تزریق می شود و در داخل آن به گیرنده های عضله که بر عصب تاثیر می گذارند متصل می شود.

چین و چروک های پیشانی و بین ابروها به دلیل انقباض و انبساط ماهیچه هایی که در زیر پوست این ناحیه قرار دارند ایجاد می شود و انقباض عضلات پیشانی باعث ایجاد گودی و چین خوردگی پوست می شود.

زمانی که ماهیچه ها شل می شوند، پوست صاف می شود، اما با گذشت سال ها و انقباضات مکرر، جای این چین و چروک ها دائمی می شود، به طوری که حتی در صورت عدم انقباض، چین ها روی پیشانی باقی می مانند. برای اینکه یک عضله منقبض شود، امواج عصبی مناسب باید بتوانند از طریق عصب به عضله حرکت کنند.

تزریق بوتاکس به ماهیچه ها که این روزها طرفداران زیادی دارد، باعث فلج شدن عضلات و کاهش خطوط ایجاد شده توسط عضلات روی صورت می شود. در این مورد، بهتر است.

روش نوآوری به 2 دسته تقسیم می شود. روش های درمانی و روش های پیشگیری. بوتاکس یکی از روش های پیشگیرانه در پوست است که از انتقال جریان مربوطه از اعصاب به ماهیچه ها جلوگیری می کند، به طوری که عضلات دیگر قادر به انقباض و شل شدن نخواهند بود و به دلیل اینکه چین و چروک های پوست در اثر اصطکاک ایجاد می شود. عضلات مرکزی همراه با آرامش چین و چروک را از بین می برد.

بوتاکس تکانه های عصبی را مسدود میکند و حرکت عضلات را کاهش میدهد. با کاهش حرکت، سطح پوست به تدریج صاف و متوسط ​​می شود تا زمانی که خطوط سخت شروع به ناپدید شدن کنند.

بوتاکس به طور انتخابی اعصاب حرکتی را فلج می کند و بر اعصاب حسی تأثیر نمی گذارد، بنابراین احساس ناحیه تزریق شده پس از تزریق بوتاکس تغییر نخواهد کرد.


بوتاکس در کدام قسمت های بدن استفاده می شود؟

بوتاکس را می توان به تمام صورت تزریق کرد، اما اغلب در قسمت بالایی صورت استفاده میشود. رایج ترین نقاط برای تزریق بوتاکس عبارتند از: پنجه کلاغی در اطراف چشم، چین و چروک های گلابلار بین چشم ها (پا کلاغی)، چین و چروک ها های پیشانی و چین های افقی پیشانی.

 

استفاده از بوتاکس در موارد غیر آرایشی

تزریق بوتاکس فقط برای زیبایی نیست و موقعیت های مختلفی وجود دارد که در آن از تزریق بوتاکس استفاده می شود. این شامل درمان اسپاسم عضلات صورت یا سایر قسمت‌ها، افتادگی پلک، اسپاسم عضلات گردن، سفتی و اسپاسم گردن و پرش شدید چشم می‌شود.

 

فواید بوتاکس

بوتاکس علاوه بر زیبایی و کاهش خطوط و چین و چروک، کاربردهای درمانی نیز دارد.

 

به درمان میگرن کمک می کند

بوتاکس می تواند برای درمان میگرن استفاده شود. استفاده از این روش می تواند تاثیر مثبتی در کاهش حملات میگرنی و کاهش دردهای میگرنی داشته باشد.

 

به درمان پروستات کمک می کند

بوتاکس می تواند برای درمان سرطان پروستات استفاده شود. هیچ عارضه جانبی هنگام استفاده از بوتاکس برای درمان پروستات مشاهده نشده است.

 

به تسکین درد مفاصل کمک می کند

اشاره شده است که بوتاکس همچنین می تواند درد مفاصل را کاهش دهد. هنوز تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا بوتاکس برای درمان مشکلات مفصلی مفید است یا خیر، مورد نیاز است.

 

عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روش های رفع چین و چروک

بوتاکس عوارض جانبی کلی کمتری نسبت به سایر روش‌های رفع چین و چروک صورت دارد و زمانی که توسط یک پزشک مجرب و ماهر انجام شود، نتایج رضایت‌بخش و طولانی‌مدتی را به همراه دارد.

 

عوارض تزریق بوتاکس

عوارض جانبی بوتاکس معمولاً جدی نیستند، به جز ضعف عضلانی اطراف محل تزریق. البته اگر تزریق توسط پزشک مجرب انجام شود هیچ عارضه ای ندارد اما بیمارانی که بیماری عصبی عضلانی دارند و در فاز حاد هستند و یا خانم های باردار و شیرده نمی توانند از تزریق بوتاکس استفاده کنند، بهتر است از تزریقات اطلاع داشته باشند. بوتاکس سردردهای میگرنی را در بسیاری از افراد تسکین می دهد، اما گاهی اوقات سردرد ممکن است برای چند روز موقتی باشد یا علائم حساسیت رخ دهد که گذرا هستند.

 

بهترین زمان برای تزریق بوتاکس

کار بوتاکس شل کردن عضلات است و قابلیت لیفت را ندارد به همین دلیل بهتر است قبل از ایجاد چین و چروک و همچنین ایجاد ترک های پوستی تزریق شود. در جوانان تناسب و اثربخشی بوتاکس بهتر است اما در سنین بالا به دلیل سفت شدن عضلات و افتادگی پوست بوتاکس چندان موثر نیست.

 

مدت زمان اثر بوتاکس

پس از شروع درمان، بازیابی بوتاکس بین یک تا ده روز و به طور متوسط ​​سه تا هشت ماه طول می کشد.

نتایج بوتاکس بعد از چند روز شروع می شود و نتیجه نهایی بعد از دو هفته ظاهر می شود و به طور متوسط ​​سه تا هشت ماه طول می کشد. زیرا این زمانی است که بدن شما برای ایجاد گیرنده های جدید در عضلات نیاز دارد.

بوتاکس برای همیشه دوام نمی آورد و بعد از چهار ماه عضلات قدرت اولیه خود را به دست می آورند و خطوط برمی گردند.

اگر بوتاکس توسط متخصص تزریق شود و نوع ماده بوتاکس اصل و عاری از آلودگی باشد به پوست آسیبی نمی رساند.

 

اقدامات احتیاطی لازم بعد از تزریق بوتاکس

به مدت 5 ساعت بهتر است این کارها را انجام ندهید:

  • خارش.
  • زدن عینک آفتابی.
  • آّب زدن.
  • دراز کشیدن و خوابیدن.
  • خم کردن سر.
  • ورز دادن اطراف چشم.
  • الکل، کافئین یا سیگار مصرف نکنید.

 

همچنین بهتر است:

  • یخ را روی التهاب و کبودی بمالید.
  • در صورت بروز سردرد باید از استامینوفن معمولی استفاده شود.
  • به مدت سه روز از فعالیت های شدید و ورزش خودداری کنید.
  • یک بالش بلند باید به مدت سه شب زیر سر گذاشته شود.
  • به پوست تزریق شده بوتاکس دست نزنید.
  • به مدت 24 ساعت از مالیدن ناحیه مورد نظر خودداری کنید، مگر اینکه بخواهید بوتاکس به نواحی دیگر سرایت کند.
  • 24 ساعت از مراقبت پوست، لایه برداری شیمیایی، میکروبلیدینگ و غیره خودداری کنید.

 

اثر بوتاکس 48 ساعت پس از تزریق شروع می شود و در عرض دو هفته به اوج خود می رسد.

 

چه افرادی مجاز به استفاده از بوتاکس نیستند

برخی افراد مجاز به استفاده از بوتاکس نیستند، از جمله:

  • بیماران مبتلا به اختلال در سیستم اسکلتی عضلانی یا عصبی.
  • افرادی که عفونت فعال در محل تزریق یا ناحیه تبخال دارند.
  • زنان باردار و شیرده و همچنین کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که به دلایلی از دوزهای بالای داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند (افرادی که از دوزهای کمتر استفاده می کنند مشکلی با تزریق بوتاکس ندارند).
  • زیر 18 سال و زیر 75 سال.
  • بیماری های ام اس، میاستنی گراویس، نفروپاتی و نارسایی های کلیه.
  • واکسیناسیون در 2 هفته گذشته.

 

 

بهتر است بدانیم :  سن ایده آل برای تزریق بوتاکس بین 30 تا 50 سالگی است. به علاوه این روش برای جوانان توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *